IMKE DE BOER • MOLENBERG 10a • 9301 AS RODEN • TELEFOON (050) 501 02 06
FAX (050) 502 95 39 • (06) 27014022 • KINDERFYSIO.DE.BOER@HETNET.NL
PRAKTIJK VOOR KINDERFYSIOTHERAPIE

Schrijfproblemen

Bij kinderen met een achterstand in de ontwikkeling van de motoriek valt het
vaak in groep 2 van de basisschool al op dat het kind moeite heeft met tekenen, knutselen, kralen rijgen, veters strikken enz.

Wanneer de leraar verwacht dat dit problemen geeft met het (voorbereidend) schrijven en wanneer dit niet in de klas op te lossen is, kan advies gevraagd worden aan de kinderfysiotherapeut.

Het kinderfysiotherapeutisch onderzoek bestaat uit een gesprek, een observatie van de motoriek en een motorisch onderzoek om te kijken of er een achterstand van de motoriek is die deze problemen kan verklaren. Wanneer er een achterstand is wordt er samen met de ouders/verzorgers een behandelplan opgesteld.

Soms wordt pas in groep 3 of in een hogere duidelijk dat er problemen zijn met het schrijven. Naast een onderzoek van de motoriek wordt er dan ook een schrijftest af genomen om te kijken wat het probleem precies is. Ook dan wordt, indien nodig een behandelplan opgesteld.

Afhankelijk van de gevonden problemen kan de behandeling bestaan uit oefeningen om de fijne motoriek te verbeteren en/of oefeningen gericht op het verbeteren van de schrijfhouding en de potloodgreep en/of oefeningen om de vorm van de letters te verbeteren.

Tijdens de behandeling worden ook adviezen gegeven m.b.t. het schrijfmateriaal en eventuele aanpassingen op school.